Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Celem zajęć jest rozwijanie adekwatnych zachowań społecznych oraz pomoc w radzeniu sobie z emocjami i okazywaniu empatii. Praca terapeutyczna odbywa się przez doświadczenie. Ważne problemy są nie tylko omawiane, ale również odgrywane przez uczestników grupy.



Bezpośrednie doświadczenie buduje ,,pamięć behawioralną”. Możliwość odgrywania scenek z życia, obserwacji innych, omawiania ważnych trudności daje podstawę do generalizacji ćwiczonych zachowań społecznych w naturalnym otoczeniu.
Dla kogo
- dzieci i młodzież z rozpoznaniem objawów ASD – zaburzenia ze spektrum autyzmu, zespołu Aspergera,
- z deficytami w zakresie kompetencji społecznych – od wycofania społecznego (nieśmiałych i lękliwych, z fobią społeczną) po zachowania przekraczające granice.
Techniki nauczania umiejętności:
- Praca na łańcuchach aktywności – nauka umiejętności docelowych podzielonych na małe etapy (kroki), których opanowanie leży w zakresie możliwości dziecka.
- Historyjki społeczne.
- Skillstreaming (modelowanie, instrukcje dydaktyczne, videomodelowanie, odgrywanie scenek)
- Transfer – zadania domowe.
Zajęcia odbywają się w 3 grupach wiekowych
- w wieku przedszkolnym - dzieci w wieku 5-6 lat,
- wczesnoszkolnym i szkolnym.