WYCHOWANIE BEZ PORAŻEK
PROGRAM ZAJĘĆ PSYCHOEDUKACYJNYCH DLA NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PONADPODSTAWOWYCH
,,WYCHOWANIE BEZ PORAŻEK’’
Cele programu :
• zwiększenie poczucia kompetencji komunikacyjnych
i wychowawczych nauczycieli,
• nabywanie praktycznych umiejętności radzenie sobie w sytuacjach wychowawczych wymagających ingerencji nauczyciela,
• budowanie konstruktywnej komunikacji opartej na komunikatach JA zamiast TY,
Koncepcja programu:
Program jest realizowany w formie warsztatów psychoedukacyjnych . Liczebność grupy wynosi na ogół 10 – 15 osób .Warsztaty odbywają się w cyklu 7-10 spotkań.
Zajęcia zawierają krótkie omówienia tematów, a przede wszystkim ćwiczenia (np. dramy), debaty, odwołania do doświadczeń własnych uczestników.
Elementem edukującym jest również wymiana doświadczeń między uczestnikami oraz tzw. praca domowa, czyli praktyczne zastosowanie w szkole, w relacji z uczniem nabytych w trakcie zajęć umiejętności.
Treści programowe:
• tworzenia reguł na zasadzie współuczestnictwa, by zwiększyć szanse ich przestrzegania,
• fakty i mity dotyczące wychowawczej roli nauczyciela,
• obserwacja zachowań, by zidentyfikować potrzeby własne i innych osób,
• identyfikowania kto ma problem,
• nauka Aktywnego Słuchania,
• wyrażania siebie, budowanie komunikatów JA
• nauka metody konstruktywnej konfrontacji, tak by uczniowie mieli możliwość zmiany swojego nieakceptowanego zachowania na zachowania przez „nas” akceptowane,
• rozwiązywanie konfliktów potrzeb metodą „bez przegranych”, by obie strony były zadowolone z rozwiązania,
• poznanie 12 blokad komunikacyjnych
• trening nowych umiejętności komunikacyjnych opartych na komunikatach JA.
Autorka projektu i prowadząca:
Joanna Kośmińska