Specjalne potrzeby edukacyjne
- Jeśli Twoje dziecko urodziło się przedwcześnie z obciążonym wywiadem okołoporodowym, niską wagą urodzeniową (wcześniactwo, skrajne wcześniactwo);
- Jeśli rozwój psychoruchowy przebiega z opóźnieniem;
- Jeśli zdiagnozowano u niego uszkodzenie wzroku lub słuchu;
- Jeśli nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie wodzi wzrokiem za przedmiotami, nie reaguje na światło, nie reaguje na twarze bliskich osób, nie bawi się rączkami i nie wyciąga ich w kierunku przedmiotów;
- Jeśli potyka się, wpada na przeszkody, „odbija” od sprzętów domowych;
- Jeśli w wieku szkolnym nisko trzyma głowę nad tekstem, ma problem
z czytaniem utrzymaniem pisma w liniaturze, uskarża się na bóle głowy, mruży oczy; - Jeśli nie reaguje na odgłosy z najbliższego otoczenia (nie budzi się ze snu podczas działania głośnych bodźców słuchowych);
- Jeśli rozwój mowy jest opóźniony – brak gaworzenia do 6 miesiąca życia lub przerwanie go po 6 miesiącu życia;
- Jeśli obserwujemy brak reakcji na polecenia, zwiększanie głośności telewizora lub radio, nadmierną pobudliwość emocjonalno-ruchową, niepokój;
- Jeśli w wieku szkolnym słabo reaguje na polecenia nauczyciela lub ich nie rozumie, ma trudności w nauce szczególnie w zakresie pisania ze słuchu;
- Jeśli ma trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami:
- Nietypowe zachowania polegające na braku kontaktu wzrokowego, ubogiej ekspresji twarzy, rzadkim uśmiechu w stronę innych osób;
- Słaby rozwój mowy i ekspresji werbalnej;
- Stereotypowe zachowania (kołysanie się, schematyczne zabawy – zawsze w jednakowy sposób);
- Przejawy niezwykłych zainteresowań (np. fascynacja kręcącymi się przedmiotami);
- Nietypowe reakcje na inne osoby (ignorowanie);
- Brak naśladowania zachowań, brak zainteresowania zabawami z udziałem innych osób;
- Jest nadwrażliwe na smaki, a jednocześnie przejawia brak wrażliwości na ból, zimno:
- Diagnozę psychologiczną i pedagogiczną;
- Ocenę funkcjonalną w zakresie niedowidzenia i niedosłuchu oraz autyzmu;
- Terapię psychologiczną, pedagogiczną;
- Zajęcia terapeutyczne skierowane na rewalidację zaburzonych zmysłów wzroku i słuchu;
- Grupę wsparcia dla rodziców dzieci z autyzmem (w tym Zespół Aspergera), niedowidzeniem, niedosłuchem;
- Naukę języka migowego oraz przygotowanie do nauki Braille’a;
- Konsultacje w sprawie dzieci na terenie placówek (szkół, przedszkoli i innych).
W ZAKRESIE :
- Sposobów pielęgnacji i codziennego postępowania z dzieckiem (w tym karmienie, przewijanie);
- Sposobów komunikowania się z dzieckiem oraz poznawania świata;
- Metod wychowawczych;
- Kompetencji społecznych;
- Sposobów stymulowania rozwoju poprzez zabawę, ćwiczenia, kontakt ze środowiskiem rówieśniczym;
- Możliwości leczenia i terapii na terenie miasta i okolic – przekażemy adresy placówek.
SPECJALIŚCI
• psycholog, tyflopedagog - mgr Joanna Gajda-Dziuba
• psycholog, logopeda, specjalista w zakresie pracy z autyzmem, terapeuta metodą biofeedback - mgr Anna Kożdoń-Spyra
• psycholog, surdopedagog - mgr Agnieszka Kalbarczyk- Wanot
• psycholog, specjalista w zakresie pracy z autyzmem - mgr Anna Pilszek
• pedagog, surdopedagog, logopeda, surdologopeda, specjalista w zakresie pracy z autyzmem – mgr Barbara Górnik
• pedagog, oligofrenopedagog, terapeuta metodą biofeedback - mgr Danuta Kozak
• psycholog, oligofrenopedagog, terapeuta metodą biofeedback - mgr Iwona Jaźwa
• psycholog, oligofrenopedagog – mgr Agnieszka Sitko
• pedagog, oligofrenopedagog - mgr Anna Krzystyniak
• pedagog, oligofrenopedagog – mgr Agata Szczupłakiewicz
• psycholog, specjalista w zakresie autyzmu i terapii pedagogicznej - mgr Płamen Dinkov
• psycholog, surdopedagog - dr Halina Walicka-Marek
• pedagog, tyflopedagog - mgr Aleksandra Kopiec
• pedagog, terapeuta rodzinny, specjalista w zakresie pracy
z autyzmem - dr Barbara Czarnota-Palenik
• pedagog, surdopedagog, specjalista w zakresie pracy z autyzmem – mgr Anita Szubert